Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
skype logo

Skype på telefonen

Skype är en app du kan ringa med. När du ringer med Skype ser du en video på den du talar med och en video på dig själv.

Du kan ha Skype på datorn, telefonen eller pekplattan. Så här använder Skype på en android-telefon.

Först måste du ladda ner Skype till din telefon. Om det känns svårt kan du be om hjälp till exempel av din familj eller av personalen på ditt boende.

Vill du läsa den här texten med bilder? Tryck här eller på bilden nedan så öppnas ett pdf-dokument.

Så här laddar du ner Skype

  1. Öppna Play Butik genom att trycka på ikonen.

  2. Skriv i sökfältet högst upp: Skype.

  3. Tryck på Installera.

Så här öppnar du Skype för första gången

  1. Öppna Skype genom att trycka på Skype-ikonen. Då öppnas Skype.

  2. Tryck på Nu kör vi-knappen och sedan på Logga in eller skapa-knappen.

  3. Om du redan har ett Skype-konto, skriv ditt Skype-namn, ditt telefonnummer eller din epost i fältet och sedan på Nästa-knappen. Sedan ska du skriva ditt lösenord.

Om du inte har ett Skype-konto, gör så här:
 

  1. Om du inte har ett Skype-konto, tryck på länken Skapa ett! Tryck sedan på Nästa-knappen.

  2. Skriv in ditt telefonnummer och tryck på Nästa-knappen.

  3. Hitta på ett lösenord och skriv in det i fältet. Tryck på Nästa-knappen.

  4. Skriv in ditt namn i fälten. Först ditt förnamn, sedan ditt efternamn.Tryck på Nästa-knappen.

  5. Ange din födelsetid. Tryck först på år, sedan på rätt årtal i listan.Tryck på månad,sedan på rätt månad i listan.Tryck på dag, sedan på rätt datum i listan.Tryck på Nästa-knappen.

  6. Sedan skickar Skype ett SMS åt dig. Öppna SMS:et. Där finns ett nummer. Skriv ner numret till exempel på en papperslapp. Öppna Skype igen. Skriv in numret i fältet. Tryck på Nästa-knappen.

  7. Tryck på Fortsätt-knappen.

Så här ringer du med Skype

  1. Öppna Skype.

  2. Tryck på Skriv-knappen.Då ser du en lista på kontakter.

  3. Tryck på den kontakt du vill ringa till.

Tryck på kamera-knappen uppe till höger om du vill ringa med video. Tryck på telefon-knappen bredvid om du vill ringa utan video.

När du vill avsluta ett Skype-samtal trycker du på den röda telefon-knappen nere till höger.

Om du vill svara när någon ringer ska du trycka på Svara-knappen.

OM LATTLAST.FI

TA KONTAKT

 

LL-Center logo Finansierad av social- och hälsovårdsministeriet