Zoom är ett program du kan ringa med. När du ringer med Zoom ser du den du talar med och dig själv på skärmen. Så här använder du Zoom på en mobiltelefon eller en pekplatta.
Vill du läsa den här texten med bilder? Tryck här eller på bilden nedan så öppnas ett pdf-dokument.
Så här laddar du ner Zoom
När du första gången ska använda Zoom måste du ladda ner Zoom-appen. Om det är svårt att ladda ner appen kan du be om hjälp, till exempel av din familj eller personalen på ditt boende.
-
Tryck på App Store-ikonen eller Google Play-ikonen. Då öppnas programmet där du kan ladda ner appen.
-
Skriv i sökfältet: Zoom.
-
Tryck på Get och sedan på Install om du använder App Store. Tryck på installera om du använder Google Play.
Så här deltar du i ett möte via Zoom
Om du deltar i ett Zoom-möte som inte kräver ett lösenord gör du så här:
-
Tryck på Zoom-länken. Länken får du till exempel per epost eller så hittar du den på en webbsida. Då öppnas zoom-appen.
-
Skriv ditt namn i fältet och tryck på Continue. Om du använder Zoom för första gången måste du godkänna Zooms regler. Tryck på I agree.
-
Om Zoom begär åtkomst till mikrofon och kamera, tryck på OK.
-
Tryck på Join with video.
-
Då kommer du till Zoom-mötet. Först kanske du kommer till ett vänterum, då ska du bara vänta tills du blir insläppt till mötet.
-
Om det kommer upp en ruta med texten Call using internet audio ska du trycka på den texten. Kolla ännu att alla på mötet hör dig. Om du inte hörs måste du trycka på Join Audio. Sedan kan du prata med andra som deltar i mötet. Men kom ihåg att prata en åt gången.
-
När mötet är slut ska du trycka på Leave. Då lämnar du mötet.


.png)