Whatsapp är en app du kan chatta och ringa med. När du ringer med Whatsapp ser du den du talar med och dig själv.
Först måste du ladda ner Whatsapp till din telefon. Om det känns svårt kan du be om hjälp till exempel av din familj eller av personalen på ditt boende.
Vill du läsa den här texten med bilder? Tryck här eller på bilden nedan så öppnas ett pdf-dokument.
Så här laddar du ner Whatsapp
-
Öppna Play Butik eller App Store.
-
Skriv i sökfältet: Whatsapp.
-
Tryck på Installera. Då laddas appen ner till din telefon.
Så här öppnar du Whatsapp för första gången
- Tryck på Whatsapp-ikonen. Då öppnas Whatsapp.
- Tryck på Godkänn för att godkänna användarvillkoren.
- Skriv in ditt nummer. Sedan ber Whatsapp om tillåtelse att skicka SMS till dig. Tryck på OK. Då skickar Whatsapp ett SMS till dig.
- Öppna SMS:et och tryck på länken.
- Öppna Whatsapp igen.Skriv in ditt namn. Du kan också lägga till en bild av dig om du vill.
Här kan du se en kort video om hur du tar i bruk Whatsapp.
Så här ringer du med Whatsapp
-
Öppna Whatsapp.
-
Tryck på chatt-knappen. Då ser du dina kontakter,
alltså de telefonnummer du sparat i telefonen. -
Tryck på den kontakt du vill ringa till, alltså namnet på den du vill prata med.
-
Tryck på kameraknappen. När personen svarar börjar videosamtalet.
-
När du vill sluta prata ska du trycka på den röda luren.
Om du vill svara när någon ringer ska du trycka på Svara-knappen.
Så här chattar du med Whatsapp
-
Öppna Whatsapp.
-
Tryck på chatt-knappen. Då ser du dina kontakter, alltså de telefonnummer du sparat i telefonen.
-
Tryck på den kontakt du vill chatta med, alltså namnet på den du vill chatta med.
-
Tryck på skriv-fältet och skriv ditt meddelande.
-
Tryck på skicka-knappen när du har skrivit färdigt.


.png)