Gå till innehållet
Lättläst - startsida
Lättläst - startsida
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
  • Nu
  • Vardag
  • Finland
  • Böcker och broschyrer
  • Länkar
Kryssningsfartyg i ett sund

Att resa med båt

Du kan resa med båt till exempel till Stockholm, Åland eller Tallinn.

Att boka biljett

Innan du reser måste du boka, alltså beställa, din biljett. Du kan till exempel ringa båtbolaget eller göra bokningen på webben.

Samtidigt som du bokar din biljett kan du boka hyttplats.

Om du reser med en grupp kanske gruppledaren beställer biljetterna åt alla i gruppen.

Om du har bokat en biljett men inte kan resa måste du avboka biljetten.

Pass och visum

På resor till andra EU-länder behöver finländska medborgare inget pass, men man måste ha med sig ett identitetskort med foto.

Men det är alltid bra att ha passet med.

Incheckning

Innan du går ombord på fartyget måste du gå till incheckningen, alltså biljettkontrollen, i hamnterminalen. Det är viktigt att du kommer dit i god tid, det är bra att vara där en timme innan fartyget avgår.

I incheckningsluckan får du ett resekort. Kortet ska du spara under hela resan. Om du har hytt så står ditt hyttnummer på kortet. Oftast fungerar kortet också som hyttnyckel.

Var beredd att visa ditt resekort när du ska gå ombord på båten.

Ibland går det också att checka in på en maskin. Då ska du vara beredd att visa också ditt identitetskort innan du går ombord på båten.

När du kommer ombord möts du av fartygets personal som kan visa dig var din hytt ligger.

Bilen med på resan

Den som har bilen med på resan kör ombord på bildäck via bilincheckningen.

Av säkerhetsskäl får man inte vara på bildäck under resan. Dörrarna till bildäcket är låsta under resan, så man kan inte hämta någonting ur sin bil eller buss senare. Tag därför med dig allt du behöver när du lämnar bilen eller bussen.

Hytten

Om du ska övernatta ombord ska du ha en hytt.

Om du bara åker på dagen kan du också ta en hytt om du vill.

Hytterna finns oftast på flera olika däck, alltså i olika våningar på båten. Du kommer till de olika däcken med trappor eller hiss.

Hytterna finns i långa korridorer. I ändan av korridoren finns en skylt som visar vilka hyttnummer som finns i den korridoren.

Hyttnyckeln är ett litet kort av papp eller plast. Oftast fungerar resekortet också som nyckelkort. Då har du nyckelkortet med dig redan när du kommer ombord.

För att öppna hyttdörren ska du sticka in nyckelkortet i en springa i låset. Du behöver inte kortet för att låsa dörren. Dörren går i lås när du stänger den.

Kontrollera alltid att dörren gått i lås när du går från hytten.

I hytten finns sängar. Ibland är de övre sängarna uppfällda mot väggen och man får fälla ner dem själv. I hytten finns wc, dusch och telefon.

Om du reser tillbaka med fartyget samma dag får du oftast behålla samma hytt på hemresan. Då ska du ta med dig nyckelkortet om du går i land på dagen. Du kan lämna saker i hytten om du går i land, men lämna inte någonting värdefullt, såsom pengar, smycken eller mobiltelefon.

Informationen

På varje fartyg finns en information, som ofta helt kort kallas för infon.

I informationen kan du fråga om allt som gäller resan.

Säkerheten ombord

Det är tryggt att åka färja och det händer sällan olyckor. Alla fartyg har ändå noggranna planer för vad som ska göras ifall det skulle hända en olycka, till exempel om det börjar brinna ombord eller om fartyget går på grund.

Fartygets personal hjälper passagerarna i en nödsituation. Men det är också viktigt att du själv vet vad du ska göra.

På väggen i din hytt finns oftast en skylt med regler för säkerheten. Läs den noga. På skylten står det vart du ska gå i en nödsituation.

Du kan prova att gå från din hytt till din samlingsstation för att se var den finns.

Om det händer en allvarlig olycka måste alla lämna fartyget. Då hörs en alarmsignal med sju korta och en lång signal. Alarmet hörs överallt i båten.

Gör så här om du hör alarmet

Om du hör alarmet ska du börja gå till din samlingsstation. Om du kan ska du ta med dig varma kläder och en filt från hytten.

Du ska inte ta med dig några väskor. De är bara i vägen och tar för mycket plats i livbåten.

Om det brinner ombord och korridorerna är rökiga ska du krypa längs golvet. Följ de gröna lysande pilarna.

Använd inte hissarna i en nödsituation.

Vid samlingsstationen får du en räddningsväst. Sedan visar personalen vilken livbåt eller livflotte du ska gå till. Personalen visar också hur du ska gå i livbåten eller -flotten.

Det är viktigt att göra som personalen säger.

Om det börjar brinna ombord

På alla fartyg finns det personer som snabbt kan släcka elden om det börjar brinna.

På många ställen i båten finns det brandsläckare och brandalarmknappar, som man ska trycka på om man ser att det börjat brinna.

Att äta ombord

På de flesta fartygen finns det flera olika restauranger att äta på. Oftast finns åtminstone en à la carte-restaurang, en buffet och en kafeteria.

I à la carte-restaurangen sitter man vid bordet och beställer sin mat. Man väljer sin maträtt på en matlista och maten hämtas till bordet av en servitör.

Buffet kallas ibland också för stående bord. I buffeten får du själv hämta din mat vid ett stort bord där allt står framdukat. Du kan välja det du tycker bäst om.

I buffeten får du hämta mera mat så många gånger du vill.

Om du vill äta litet enklare mat kan du gå till kafeterian. Där får du oftast maten litet snabbare än i de andra restaurangerna. Maten är också billigare i kafeterian.

Att handla ombord

På fartyget finns ofta en butik som kallas taxfree-affär. Taxfree betyder att priserna på varorna är skattefria och därför billigare än i land.

Taxfree-affären säljer till exempel godis, alkohol, cigaretter, parfym och smink. På många fartyg finns det dessutom flera affärer med till exempel kläder och leksaker.

Det finns gränser för hur mycket alkohol och cigaretter man får ta i land från båten. När du köper alkohol eller cigaretter i taxfree-affären måste du ofta visa upp ditt resekort i kassan.

Program ombord

Det finns mycket att göra ombord. De flesta fartygen har flera dansrestauranger, diskotek och nattklubbar där du kan dansa eller titta på sång- och dansuppvisningar. På en del fartyg kan du också uppträda själv i en karaokebar.

På de flesta fartyg kan du också spela olika spel eller bada bastu och simma i en simbassäng.

För barnen finns det ofta lekrum med bollhav. På en del fartyg ordnas det program för barnen, till exempel maskerader eller tävlingar. Ibland visas det också filmer ombord.

När det är varmt ute kan man sola sig eller titta på havet ute på däcket.

Tidsskillnader

Tidsskillnaden mellan Finland och Sverige och Finland och Tyskland är en timme. När klockan är åtta i Finland är den alltså bara sju i Sverige och Tyskland.

Estland och Lettland har samma tid som Finland.

Tiderna då fartygen avgår och kommer i land sägs alltid i lokal tid, alltså tiden i det land där fartyget är just då.

Om du blir sjuk

Det finns en sjukvårdare ombord på fartygen. Hon eller han kan hjälpa om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka ombord. Kontakta informationen om du behöver hjälp av sjukvårdaren.

Om det blåser hårt och du blir sjösjuk kan du be om ett piller mot sjösjuka i informationen. Det kan också hjälpa att lägga sig ner och vila.

Rullstol ombord

Om du sitter i rullstol eller har svårt att röra dig ska du redan före resan fundera på hur du klarar dig ombord.

Om du vet att du behöver hjälp ska du ha med dig någon som kan hjälpa.

Berätta om ditt handikapp redan när du bokar biljetten och också i infon när du kommer ombord. Då vet fartygets personal att du kan behöva extra hjälp till exempel i en nödsituation.

OM LATTLAST.FI

TA KONTAKT

 

LL-Center logo Finansierad av social- och hälsovårdsministeriet