Här kan du läsa om högtider, fester och speciella dagar i juni.
Vårfest och studentdimission
Den första lördagen juni firar ofta de flesta skolorna i Finland vårfest och skolavslutning.
Då får eleverna sina betyg. Till vårfesten hör också sång och musik. Man brukar sjunga psalmen ”Den blomstertid nu kommer”.
Efter vårfesten börjar sommarlovet.
I gymnasiet hör också studentdimissionen till vårfesten. Då får alla som har blivit studenter sin vita studentmössa. Studenter blir de som har klarat av studentskrivningarna. Skrivningarna är stora prov i de viktigaste skolämnena.
Efter dimissionen brukar studenterna fira hemma med släktingar och vänner. Studenterna gratuleras med rosor och presenter.
Det brukar också höra till att man dricker champagne när man firar de nya studenterna. På kvällen samlas studenterna ofta till fest på någon restaurang.
I slutet av maj och början av juni firar också många elever från yrkesskolorna och yrkeshögskolorna att de blivit färdiga.
De får också mössor, som ser litet annorlunda ut än studentmössorna. En del av dem är färggranna och en del har tofs.
Världsmiljödagen
Världsmiljödagen är en temadag som firas i hela världen den 5 juni. Världsmiljödagen har firats varje år sedan den instiftades efter FN:s miljövårdskonferens i Stockholm 1972.
Världsmiljödagen är en av FN:s temadagar. Varje år är ett land värd för firandet av miljödagen.
Pingsten
Pingsten firas femtio dagar efter påsk. Man brukar kalla pingsten för kyrkans födelsedag eftersom det var då den första kristna församlingen uppstod.
Efter Jesus uppståndelse gömde sig hans tolv lärjungar i ett hus i Jerusalem. De var rädda. Plötsligt hördes ett väldigt dån och tolv eldslågor föll ned i var och en av lärjungarna.
De fylldes av helig ande, en kraft som gjorde att deras rädsla försvann. De gick genast ut och började predika för folk som hade samlat sig utanför huset.
De talade till alla på deras eget språk. Många av dem som lyssnade trodde på vad lärjungarna berättade om Gud och Jesus. De ville döpa sig och bli kristna. De blev den första kristna församlingen.
I Norden har pingsten alltid varit en sommarfest och en blomsterfest. Många tycker att sommaren är som allra vackrast på pingsten, när löven är ljusgröna och träd och buskar blommar. Det är populärt att ordna bröllop på pingsten.
Pingsten i Finland
I Finland har pingsten varit en tid då man spår hur sommarens väder kommer att bli. Det sägs bland annat att om pingsten är varm är det ett dåligt tecken för sommaren, men om pingsten är kall blir sommaren varm och fin.
Men ett annat ordspråk säger att hela sommarens väder blir just sådant som vädret är på pingstlördagen.
Det finns också ett finskt ordspråk som säger att om man inte har någon pojk- eller flickvän på pingsten så kommer man inte att ha det på hela sommaren.
Midsommar
Midsommaren är en stor fest i Finland liksom i Sverige. Förr var det den 24 juni som var midsommardag. Nu firas midsommaren det veckoslut som är närmast den 24 juni. Midsommarafton är alltid en fredag.
Traditioner på midsommaren
På midsommaren dekorerar man husen med små björkar och blommor. På en del ställen, särskilt på Åland, reser man också en midsommarstång som kläs med blommor och blad. Ibland dansar man kring midsommarstången.
Traditionen med midsommarstång kommer från Sverige. Midsommarstången kallas ibland också för majstång.
I Finland hör också midsommarbrasorna till firandet. Brasorna kallas ibland för "kokkobrasor".
Många vill helst fira midsommar ute på någon sommarstuga, helst vid en sjö eller en havsstrand. Städerna brukar bli väldigt tomma på midsommarafton och midsommardagen.
De flesta har ledigt från sina jobb på fredagen.
Att bada bastu brukar också höra till midsommarfirandet i Finland. Ofta firas midsommarafton utomhus om det är fint väder.
Mat på midsommaren
Till midsommarens maträtter hör nypotatis och sill, grillkorv och grillat kött, färska grönsaker och jordgubbar. Till sillen tar många sig gärna en snaps och sjunger snapsvisor. Till grillkorven dricker många öl.
Kärlek och romantik
Midsommaren har alltid varit förknippad med kärlek och romantik. Det är många som har blivit förälskade på midsommaren. Den ljusa natten ger en speciell stämning som kanske påverkar människor så de blir extra romantiska.
Det finns också ett gammalt ordspråk som säger att: "Midsommarnatten är inte lång, men den sätter många vaggor igång." Det betyder att många bebisar blir till på midsommarafton.
På midsommarafton brukar unga flickor plocka sju sorters blommor och lägga dem under sin dyna. Enligt gammal tro drömmer de då om den pojke som ska bli deras fästman.
Men det fungerar bara om man är helt tyst efter att man har plockat blommorna, sägs det.

