Min bror Martin

Författare: Merete Mazzarella
Återberättad av Jolin Slotte
Schildts & Söderströms 2023
Min bror Martin är en lättläst bearbetning av Merete Mazzarellas bok Den violetta timmen. I boken berättar Mazzarella om sin bror Martin Schreck. Hon berättar att han var öppet homosexuell på den tiden då det ännu var ovanligt att män visade sin kärlek till andra män.
Mazzarella berättar också om hur det kändes för henne att vara Martins storasyster. Hur det kändes då han blev sjuk och dog. Det är en vacker och sorglig berättelse om ha ett syskon man älskar men inte riktigt kan förstå.
Jorden runt på 80 dagar

Jorden runt på 80 dagar
Författare: Jules Verne
Återberättad av Tony Evans
Översättning: Catharina Andersson
Vilja förlag 2023
Kan man resa jorden runt på 80 dagar? År 1872 slår herr Fogg vad med sina vänner i London om att han ska lyckas. Han sig ut på ett spännande äventyr med sin betjänt. På resan runt jorden jagas de av detektiven Fix.
Läs också andra klassiker i den här bokserien som heter Tidlösa berättelser.
Lila Hibiskus

Chimamanda Ngozi Adichie
Översättning: Ragnar Strömberg
Återberättad av Tomas Dömstedt
Vilja förlag
Kambili är 15 år och bor i Nigeria i Afrika. Hennes far tycker att han är en god man då han är aktiv i kyrkan. Han är ändå sträng och våldsam mot sin familj. Kambili är ofta rädd för honom. Kambilis faster är snäll och vill hjälpa henne och hennes bror att få ett tryggare och bättre liv.
Boken berättar om hemska saker, men också om hjälpsamma människor, vänskap och kärlek.
Ett perfekt liv

Författare: Ann Cleeves
Översatt av Ulla henning
En spännande bok där polisen Jimmy Perez försöker reda ut ett dödsfall. En ung lärare som heter Anna hittas död i sitt eget hem. Var det en olycka, självmord eller mord?
Jimmy Perez intervjuar invånarna i den lilla byn där Anna bodde. Han märker att det är något som inte stämmer. Vem talar sanning, vem ljuger och varför? Till slut lyckas Jimmy lista ut sanningen om hur Anna dog.
Det finns många människor med i berättelsen. För att lättare hålla reda på dem kan du titta i början av boken där det finns en lista över personerna.
Den hemliga trädgården

Författare: Frances Hodgson Burnett
Återberättad av Jane Bowie
Översatt av Catharina Andersson
Nypon förlag
Mary är 9 år och flyttar från Indien till sin farbror i England för att hennes föräldrar har dött. Hon är ensam och rädd och den enda som bryr sig om henne är den snälla pigan Martha.
Småningom vågar Mary gå ut och undersöka trädgården och hittar en mur med en låst port. Vad kan det finnas bakom muren? Mary hittar nyckeln och får reda på en hemlighet. Mary får snart två vänner och tillsammans går de på äventyr.
En vacker berättelse om att få nya vänner, hjälpa varandra och övervinna sina rädslor.
Böcker om mumindalen
Författare: Tove Jansson
Återberättade av Jolin Slotte
Lärum-förlaget
I boken Kometen kommer är det en komet hotar jorden. Kometen flyger genom rymden rakt mot Mumindalen.
Mumintrollet och Sniff ger sig i väg till observatoriet i Ensliga Bergen för att få veta mer om kometen. Det blir en resa fylld med farligheter, äventyr och nya vänner.
I boken Farlig midsommar är det översvämning i Mumindalen. Strax före midsommar måste Muminfamiljen lämna Muminhuset då vattnet stiger över husets tak.
De har tur och hittar ett flytande hus som de kan flytta in i. Men det är inget vanligt hus, och det blir ingen vanlig midsommar. Läs om en sommar fylld av äventyr, nya vänner och överraskningar.
Boken Trollkarlens hatt berättar om sommaren då Mumintrollet, Snusmumriken och Sniff hittar Trollkarlens magiska hatt. Hatten ställer till med problem i Mumindalen, men den är också till stor nytta.
I den här boken kan du dessutom läsa om Muminfamiljens utfärd till hattifnattarnas ö och om när Tofslan och Vifslan kom till Mumindalen.
Klicka här för att lyssna på muminböckerna.
Maresi

Författare: Maria Turtschaninoff
Återberättad av Jolin Slotte
Lärum-förlaget
Boken handlar om flickan Maresi som bor på en ö i ett kloster för fattiga flickor. Hon älskar att läsa böcker. Många av flickorna i klostret har tidigare varit med om våld och ondska.
En dag kommer en flicka som heter Jai och efter det är klostret inte mera en trygg plats. Ett skepp med våldsamma män kommer till ön. Är Maresi tillräckligt modig för att rädda klostret?
Det här är en fantasy-bok. Den är spännande och lite hemsk.
Bortbytingen

Författare: Selma Lagerlöf
Återberättad av Cecilia Davidsson
Förlag: Vilja förlaget
Det här är en gammal saga. Den handlar om bonden och hans fru som rider i skogen med sin lilla baby. Då hästarna blir rädda och far iväg tappar frun babyn. Bonden och hans fru letar länge och hittar till slut sin baby.
Men något är fel. Trollen har bytt ut babyn till en trollunge. Bonden vill lämna trollungen i skogen men frun vill ta den hem. Vad ska de göra? Hittar de någonsin sin egen baby?
Bortbytingen är en spännande och lite hemsk berättelse. Den handlar om att vara rädd för det okända. Den handlar också om att vara snäll och hjälpa andra.
Rapsbaggarna

Författare: Karin Brunk Holmqvist
Återberättad av Tomas Dömstedt
Vilja förlag
Bröderna Albert och Henning är kring sjuttio år och lever ett lugnt liv på landet. De cyklar omkring på sina rostiga cyklar och hjälper grannen med trädgårdsarbetet. Plötsligt börjar det hända mycket.
Polishelikoptrar flyger över brödernas åker för att någon sett tydliga spår av ett ufo där. Samtidigt skvallras det mycket om ett behandlingshem för alkoholister som ska öppna i byn. Det blir tokiga missförstånd och roliga situationer.
Rapsbaggarna är en mysig och rolig bok. I början av boken finns en lista på personer som hjälper dig att hålla reda på vem som är vem i boken.
Böckerna och Steffi och Nelli

Författare: Annika Thor
Återberättade av Cecilia Davidsson
Bokförlaget Hedvig
I den första boken En ö i havet är systrarna Steffi och Nelli tolv och sju år gamla. År 1939 kommer de till en liten ö i Sverige. Flickorna har flytt från Österrike där de blev förföljda av nazisterna för att de är judar.
På ön får Steffi och Nelli bo hos snälla människor men de längtar ändå hem till sina föräldrar. Det är svårt i början då flickorna inte förstår svenska. Småningom får flickorna vänner men de känner sig aldrig riktigt hemma.
I den andra boken Näckrosdammen är Steffi 13 år. Hon flyttar till Göteborg för att gå i läroverket. Hon får bo hos en fin familj och blir förälskad i sonen där. Känner han lika för Steffi?
I den tredje boken Havets djup ska Steffi börja i gymnasiet. Hon drömmer om att bli läkare som sin pappa, men hur ska hon ha råd med utbildningen? Steffi är mycket orolig för sina föräldrar som är på ett läger för judar.
Böckerna om Steffi och Nelli väcker många känslor. De handlar om att känna sig utanför, att bli sviken och att kämpa vidare. De handlar också om att fundera på vem man är och var man hör hemma. Böckerna har mycket text och inga bilder.
Böckerna passar den som vill läsa en lång berättelse som innehåller både sorg, glädje, kärlek och spänning.
Böckerna om utvandrarna

Författare: Vilhelm Moberg
Återberättade av Cecilia Davidsson (del 1) och
Johan Werkmäseter (del 2-4)
LL-förlaget
Det finns fyra böcker i Mobergs bokserie som handlar om hur livet var i Sverige och Amerika för länge sedan på 1800-talet. De heter Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige.
Böckerna handlar om Karl Oskar och Kristina som bor i Småland i ett fattigt Sverige på 1800-talet. Karl Oskar, Kristina, deras barn och många andra flyttar den långa vägen över havet till Amerika. De hoppas på att få ett bättre liv där.
De bosätter sig i en dal i Minnesota där de bygger skola, kyrka och begravningsplats. Karl Oskar och Kristina plågas av hetta, kyla och hemlängtan. Småningom blir livet bättre och Karl Oskar och Kristina har ett lyckligt liv ända tills Kristina blir sjuk och det blir krig.
Många människor i vår moderna tid kan känna igen sig i berättelsen som handlar om att flytta till ett annat land. Böcekrna innehåller mycket text.
Andra återberättade böcker:
- God natt Mister Tom, skriven av Michelle Magorian, översatt och återberättad av Johan Werkmäster
- Damernas list, skriven av Alexander McCall Smith.
- En man som heter Ove, skriven av Fredrik Backman, återberättad av Niklas Darke
- Kaffe med rån, skriven av Catharina Ingelman-Sundberg, återberättad av Mats Wänblad
- Mödrar och söner, skriven av Theodor Kallifatides, återberättad av Tomas Dömstedt
- Anne Franks dagbok, skriven av Anne Frank, återberättad av Tomas Dömstedt
- Unga kvinnor, skriven av Louisa May Alcott, bearbetad av Silvana Sardi, översatt till svenska av Catharina Andersson
Fler lättlästa böcker hittar du på bokförlagens webbplatser:
Det finns också lättlästa böcker på de flesta bibliotek. Om du inte hittar lättlästa böcker på ditt bibliotek kan du be om hjälp av bibliotekarien.





